Dubbele gevoelens - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Angela Segeren - WaarBenJij.nu Dubbele gevoelens - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Angela Segeren - WaarBenJij.nu

Dubbele gevoelens

Blijf op de hoogte en volg Angela

04 December 2013 | Tanzania, Moshi

Afgelopen weekend had ik echt een vakantiegevoel, samen met de nederlandse meiden met de bus naar Moshi gegaan. Daar hadden we een prima hotel (met een heerlijke douche met warm water!) en hebben we lekker kunnen ontspannen.
Margot en Marjo waren ook nog van de partij, en dus hebben we zaterdag een duik genomen in het zwembad bij het YMCA hotel. En hoe leuk kan je het hebben: op een gegeven moment kregen de kindertjes zwemles! Echt heel leuk om naar te kijken vanaf je ligbedje.
Dat moet je natuurlijk wel even in Afrikaanse context zetten he, het bedje was van houten plankjes waar her en der een plankje was gebroken en van lekkere zachte kussentjes hebben ze hier nog nooit gehoord denk ik. Maar ik durf eigenlijk niet te klagen, had niet verwacht hier een keer te zwemmen.
Beide avonden genoten van eens wat anders dan rijst met rode saus (al smaakt die me tegenwoordig gewoon goed). Maar die pizza..... oooh heerlijk gewoon!!

En dan begint na het weekend weer het "gewone" leven.
Ik blijf deze week nog op de pediatric ward staan, wil een beetje doorhebben hoe ze werken zodat ik ook wat mee kan doen.
Maar wat was dinsdag toch een rare dag. Begin je net op de ward, staat de arts al heel snel bij een kindje van 4.5 jr oud dat zojuist is overleden.
Ze wilde haar die dag overplaatsen naar een ander ziekenhuis, maar dit bleek dus te laat te zijn. Je zag de onmacht in de ogen van de arts..
Hoewel de vpk heel liefdevol met het overleden kindje omging, zei ze een uurtje later toch gewoon: it's a part of life. En dat klopt misschien ook wel, maar toch hakt het er bij mij wel ff in.
Gelukkig had de dag een veel leuker einde, ik heb meegekeken bij een keizersnede... er werd een tweeling geboren! 's Ochtends bij de grote visite hadden ze een echo gemaakt (jaja, wordt naar het schijnt regelmatig gedaan bij de zwangere dames) en ze hadden gezien dat de kindjes niet goed lagen.
Prachtig om te zien hoe die 2 kleintjes werden gehaald! De natuur laat zich weer even van zijn goede kant zien.

Vandaag begon het ochtend overleg met een klinische les over malaria en anemie. Omdat het zowel engels als swahili door elkaar wordt gesproken is het her en der wat lastig te volgen. Maar het oogt goed!
Om ieders aandacht erbij te houden wordt er halverwege een vraag gesteld, de winnaar krijgt 10000 shilling..
De afdeling vandaag blij gemaakt met een oorthermometer. Ik moest meteen met een leerling samen alle patientjes gaan controleren zodat hij de thermometer kon proberen. Hopelijk hebben ze er lang plezier van!
Jammer genoeg was het vandaag vrij rustig, dus ik ben nog maar even langs de tweeling gelopen. Ze deden het goed en mogen misschien vandaag al mee naar huis. Morgen nog maar een keer checken dus..

Het komend weekend wordt weer een beetje vakantie, we gaan nog maar een keer naar Moshi. Ik geniet nog maar even van het nederlandse gezelschap! Zal wennen zijn als ik straks in mn upje achter blijf....

  • 04 December 2013 - 13:39

    Ilona:

    Wat een ervaring (en) al!!
    Lijkt me heftig Inderdaad.
    Maar ook genoeg mooie momenten zo te lezen. ..
    Geniet ervan! !! X

  • 04 December 2013 - 18:45

    Sjef En Annelies:

    Dubbele gevoelens..............je slaat de spijker op z'n kop.
    Fijn dat je dit nog kan delen met Nederlandse collega's.
    Kwa heri

  • 04 December 2013 - 22:29

    Ton Pulles:

    Hoi Angela,
    Die dubbele gevoelens kan ik me heel goed voorstellen. Soms is het voor ons heel moeilijk te begrijpen dat er daar kinderen doodgaan, die bij ons zeker nog te redden waren. Maar ik zie ook positieve dingen in jou verhaal. Het feit dat je de onmacht ziet in de ogen van de arts en dat de verpleegkundige er heel liefdevol mee omgaat vind ik goed om te lezen. Soms zie je namelijk in plaats daarvan een totaal gebrek aan empathie of onverschilligheid.
    Het feit dat ze een quizvragen gaan stellen tijdens een klinische les waar wat mee te verdiene vals lijkt me een prima stimulans.
    Geniet van je tijd daar.

  • 05 December 2013 - 12:54

    Maartje:

    Moeder natuur laat al snel zijn beide kanten zien.
    We weten allemaal dat leven nauw samen hangt met de dood maar wat zal het confronterend zijn zeg!
    Leuk om je verhalen te lezen! Ga zo door!
    Veel groetjes van ons allemaal

  • 11 December 2013 - 18:30

    Anna-Marie:

    Leuk om je verslagen te lezen. Ja, het zal niet altijd meevallen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Angela

Actief sinds 24 Aug. 2013
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 9875

Voorgaande reizen:

21 November 2013 - 16 Februari 2014

Same 2013/2014

Landen bezocht: